blog blog .

blog

e sim چیست، آیا ای سیم در ایران کاربرد دارد؟

Esim از عبارت ( EMBEDDED SIM ) و به معنی سیم جاسازی شده است. Esim به روزترین و تازه‌ترین تکنولوژی و فرمت برای سیم کارت‌ها است، یعنی سیم کارت با یک گجت به صورت یکپارچه درآمده است و این بدان معنی است که ESIM اصلاً یک سیم کارت واقعی نیست. به صورت ساده باید گفت که Esim هویت شما را برای یک شرکت مخابراتی تأیید می‌کند تا شما از خدمات برج‌های مخابراتی آن‌ها بهره‌مند شوید. E SIM یک چیپ با استاندارد SON 8 است که مستقیماً داخل یک گجت طراحی شده است و قابلیت تعویض را ندارد.

 راه‌ اندازی سیم کارت الکترونیکی در ایران

لازم به ذکر است که در کشور ما از این فن‌آوری استفاده نمی‌شود و این به معنی آن است که امکان خرید Esim در ایران وجود ندارد. هنوز شرکت همراه اول هیچ اقدامی برای استفاده از این نوآوری و ارائه سیم کارت الکترونیکی همراه اول نداشته است اما شرکت‌های ایرانسل و شاتل به دنبال راه‌ اندازی سیم کارت الکترونیکی در ایران هستند و آزمایشاتی هم صورت گرفته است.

در حال حاضر در این راستا فقط شرکت ایرانسل تست‌هایی را پشت سر گذاشته ولی هیچ اقدام جدی برای ارائه Esim ایرانسل صورت نگرفته است. هم اکنون هیچ برنامه یا عملکردی برای Esim ایرانسل و فعال سازی esim ایرانسل در ایران وجود ندارد.

نحوه استفاده از Esim
اطلاعات داخل یک SIM از قابلیت باز‌نویسی برخوردار است و به کاربر این امکان را می‌دهد که با چند کد دستوری یا تماس ساده، اپراتور تلفن همراه را تغییر دهد. برای انجام این پروسه احتیاج به یک یا چند برنامه و یک حساب کاربری نیز خواهید داشت اما در کل زمان زیادی را از شما نخواهد گرفت. اما نحوه استفاده از esim چگونه است؟

Esim باید توسط اوپراتور پشتیبانی شود و برای این کار یک QR CODE باید توسط شما اسکن شود یا از برنامه اوپراتور یک سری مراحل تأیید هویت انجام شود. به طور مثال در انگلیس خیلی از اوپراتور‌ها از Esim برای اپل واچ‌ها و گوشی‌های ایفون پشتیبانی می‌کنند. امروزه در بعضی از کشور‌ها بسته‌های سیم کارت فروخته و ثبت می‌شوند اما درون آن‌ها هیچ سیم کارتی نیست، و فقط کد اسکن QR CODE و اطلاعات لازم برای اتصال به Esim در آن موجود است. همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم سیم کارت الکترونیکی در ایران توسط هیچ اوپراتوری پشتیبانی نمی‌شود و مسلماً امکان خرید Esim در ایران وجود ندارد.

 مزایای Esim

ابعاد! شاید چندان به چشم نیاید اما این مزیت بزرگی محسوب می‌شود. کوچک‌ترین مدل سیم کارت‌های امروزی، سیم کارت نانو است که با مساحت ۱۰۸. ۲۴ میلیمتر مربع تقریباً ۳ برابر بزگتر از Esim است که تنها ۳۰ میلیمتر مربع فضا اشغال می‌کند. درضمن استفاده از سیم کارت فیزیکی به معنای استفاده از سخت‌افزار بیشتر همچون محل قرار‌گیری سیم کارت و سیم کارت خوان در دستگاه شما است که اگر از سیم کارت الکترونیکی استفاده شود دیگر نیازی بهاین سخت‌افزار‌ها نخواهد بود.

این کاهش ابعاد نه تنها جا را برای قطعات بزرگ‌تر باز می‌کند بلکه دست طراح و شرکت‌های سازنده را برای طراحی‌های جدید و تغییر جا نمایی‌ها را هم باز می‌گذارد، به طور مثال هیچ لزومی ندارد که سیم کارت الکترونیکی را حتماً در لبه بیرونی گوشی قرار بگیرد یا نیازی به محلی برای قرار‌گیری سیم کارت نیست. همین تغییرات می‌تواند در ضد آب ساختن گوشی‌ها نیز کمک شایانی بکند.

کاربران هم دیگر نیازی به حمل فیزیکی سیم کارت ندارند و دردسر باز و بسته کردن خشاب سیم کارت را می‌توان با استفاده از سیم کارت الکترونیکی بر طرف کرد. از دیگر مزایای Esim میتوان به مصرف کمتر باتری، استفاده از هراوپراتوری که موجود است، اتصال سریع‌تر و کاهش خطر سرقت دستگاه مس‌توان اشاره کرد.

معایب Esim
آزمایش کردن مشکلات ارتباطی دستگاه کمی سخت می‌شود، شما اگر مشکلی در ارتباط باشید سیم کارت خود را در دستگاه دیگری امتحان می‌کنید تا متوجه شوید که مشکل از دستگاه شما است یا از اوپراتور سیم کارت شما ولی این امکان در سیم کارت‌های الکترونیکی وجود ندارد.

مشکل دیگر که ممکن است برای کاربران Esim پیش بیاید این است که آنه به کشوری مانند ایران سفر کنند که هیچ اپراتوری از آن پشتیبانی نمی‌کند، آن وقت گوشی شما چیزی جز یک اسباب بازی نخواهد بود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۱۷:۴۷ توسط:admin موضوع: نظرات (0)